Přes veškeré peripetie, kterým musela značka Ron Matusalem během 150 let své existence čelit, se dočkala tohoto významného výročí. U příležitosti oslav vznikla nejen super-limitovaná edice Ron Matusalem Sublime, ale také nový design láhve vlajkové lodi značky, Ron Matusalem Gran Reserva 15. Česko se stalo první zemí, kde byla nová láhev představena.
Na počátku 19. století byla Kuba největším producentem cukru na světě a než uplynulo, stala se i předním světovým výrobcem rumu. K tomu přispěla od roku 1872 také značka Ron Matusalem, kterou založili španělští emigranti Benjamin a Eduardo Campovi a Evaristo Álvarez. S sebou si na Kubu přivezli také znalost systému solera, který je typický pro výrobu sherry. Zakladatelé Ron Matusalem tak byli prvními, kdo daný systém využil při přípravě rumu. Dynamické zrání dalo vzniknout jemnějšímu a chuťově bohatšímu typu rumu, který se stal natolik oblíbeným, že ve 20. a 30. letech 20. století měl Ron Matusalem 50% podíl na trhu s kubánským rumem.
Situace však nebyla vždy tak zářivá. V 60. letech 20. století byla společnost zkonfiskována Castrovým režimem. Tajnou recepturu však rodina nadále střežila, a tak mohl Claudio Álvarez Salazar, prapravnuk zakladatele, s odstupem několika desetiletí tradici výroby rumu obnovit. Ron Matusalem v současné době vzniká v Dominikánské republice, která má obdobné klimatické podmínky jako Kuba. Od roku 2010 společnost řídí Claudiův syn, zástupce páté generace. Na výrobu rumu dohlíží master blenderka Cynthia Vargas.
Vlajkovou lodí značky je Ron Matusalem Gran Reserva 15, který se vyrábí podle původní receptury, kterou rodina před Castrovým režimem uchránila. V láhvi se ukrývá směs rumů různého stáří, z nichž některé strávily v systému solera patnáct let. Rum vyniká komplexní chutí a sametovou jemností. Zatímco ve vůni vystupují do popředí tóny vanilky, mléčné čokolády, melasy a švestek, suchá a dlouhotrvající chuť přináší tóny ořechů, vanilky, kávy, karamelu, muškátového oříšku a dřeva.
Zatímco receptura tohoto rumu zůstává po 150 let neměnná, přišel nyní čas na redesign láhve. Tu nově zdobí zvlněný povrch s řadou sbroušených ploch, kterými tvůrci odkazují nejen k poctivé řemeslné práci, ale také k rodinné soudržnosti a tradici. Láhev je kolem hrdla méně zaoblená než dříve, což symbolizuje narovnaná ramena a nezdolnost značky, jež navzdory všem překážkám letos slaví 150 let své existence.
Lehkou obměnou prošla i etiketa, nicméně logo v podobě vyobrazené vlaštovky zůstává. Jako svého maskota si ji zvolili již zakladatelé rumu, kteří pozorovali hejna vlaštovek vznášejících se nad sklady s rumem. Tohoto elegantního ptáka, který podle nich nejlépe vyjadřoval svobodného ducha, si pak zvolili za představitele značky.
První zemí, kde byla nová podoba láhve uvedena na trh, je Česká republika. A to dokonce o šest měsíců dříve než ve zbytku světa.
Text: Soňa Hanušová
Foto: Lukáš Zlatkovský